Interview - Gemeente Evergem gaat voor low code

Terug naar overzicht

Case study

Tijdens een van onze webinars ging collega Bruno van der Elst in gesprek met Marc Goethals, Diensthoofd IT bij de gemeente Evergem. Marc geeft ons enkele woorden uitleg over hun keuze voor een low code platform en de meerwaarde ervan bij het optimaliseren van hun dienstverlening.

Waarom verder inzetten op digitalisering?

Marc: In Evergem zijn we al jaren bezig om onze klanten een zo’n goed mogelijke dienstverlening aan te bieden. We zijn er ons van bewust dat alles altijd beter kan en we willen daar werk van maken. We denken dat we daar niet alleen in staan, ik denk dat in vrijwel elke stad en gemeente werk wordt gemaakt van het optimaliseren van bestaande dienstverlening. En het is vaak zo dat optimaliseren synoniem staat voor digitaliseren en dat is ook in Evergem zo.

We zijn onze dienstverlening in hoog tempo aan het digitaliseren omdat we merken dat een groot deel van onze burgers verwachten dat ze plaats- en tijdsonafhankelijk van onze diensten gebruik kunnen maken. Toch beseffen we dat de digitale weg niet voor iedereen tot de mogelijkheden behoort. Een gebrek aan digitale vaardigheden of niet over de juiste hard- of software beschikken behoort waarschijnlijk tot de meest voorkomende oorzaken. En voor deze groep klanten moet een meer persoonlijke aanpak te allen tijde mogelijk blijven. Dat twee-sporen beleid zoals we dat vaak noemen, hanteren we al vele jaren. 

Twee aspecten bij het optimaliseren van de dienstverlening

Marc: Wanneer we het hebben over het optimaliseren van onze dienstverlening heeft dat voor ons twee belangrijk aspecten. Enerzijds willen we onze klanten - de burgers, de ondernemingen en de verenigingen – echt wel een betere en snellere service aanbieden. Daarbij hanteren we enkele algemenen prinicpe’s: no wrong door, only once, klaar en helder taalgebruik enz. Dat zijn termen die bij de meesten wel gekend zijn en die door de meesten ook wel omarmd worden.

Marc: Een tweede aspect behelst onze backoffice. En ook hier willen we ervoor zorgen dat de afhandeling van de diensten die we aanbieden nog vlotter verloopt. Om dat te bereiken is het niet voldoende om simpelweg alweer eens een nieuw softwarepakket in huis te halen. Bij ons begint het eigenlijk steeds bij het in vraag stellen en hertekenen van enkele bestaande processen. Dit is doorgaans de eerste en voor ons de meest noodzakelijke stap die we moeten zetten. We merken dat we al veel te lang zaken gaan doen op een manier zoals we het van onze voorgangers geleerd hebben. Tijden veranderen en daarom veranderen processen ook best.

Marc: Af en toe zeggen we ‘niets is wat het lijkt’. We bieden heel wat diensten aan op onze website en daarvoor vindt je heel wat formuliertjes. Als we daar verder op inzoomen stellen we vast dat die eigenlijk niet voldoen aan de criteria die wij hanteren om iets als goede dienstverlening te bestempelen. Zo zijn die formulieren vaak niet aan backoffice-toepassingen gekoppeld waardoor achter de schermen heel veel copy-paste werk gebeurt en worden nog veel excellekes bijgehouden om de aanvragen voor de verschillende diensten/producten te gaan verwerken. En die toestand willen we echt wel gaan wegwerken.

Onvoldoende mankracht, een gebrek aan kennis, geen software voor bepaalde processen, … Het zijn enkele van de elementen die het digitaliseren bemoeilijken. Wanneer deze zaken de digitalisering in de weg staan, kan een low code toepassing soelaas bieden:

  • Je kan een gedigitaliseerd proces gemakkelijk gaan optimaliseren. Iets dat bij een hard coded proces niet evident is, onder meer omdat je daarvoor een programmeur nodig hebt.
  • Je kan de applicatieontwikkeling fors versnellen. Doordat er zo min mogelijk gecodeerd hoeft te worden kunnen processen aan een hoog tempo gedigitaliseerd worden.
  • Low code compenseert een gebrek aan ontwikkelkennis.

Benieuwd hoe u eGovFlow DIY concreet in elkaar zit? Vraag dan een vrijblijvende demo aan!

Demo aanvragen

Contact
Door Robert Brewaeys