Nieuwe de-minimisregels: hoe eGovFlow kan helpen om die makkelijk en efficiënt op te vangen
De-minimisregels: geen ver-van-mijn-bedshow
De-minimis is veruit één van de meest gekende oplossingen om met staatssteun om te gaan. Het idee achter de-minimis is dat steunbedragen onder een bepaalde drempel te klein zijn om handelsverstorend te kunnen zijn. Hierdoor voldoet de steun in kwestie niet aan één van de vijf voorwaarden van de staatssteuntoets, en kan die dan ook niet als staatssteun gekwalificeerd worden.
Maar ook al is de-minimis één van de "makkelijkste" manieren om met staatssteun om te gaan ... Er zijn toch wel een aantal administratieve verplichtingen aan verbonden:
- Je dient op voorhand bij de potentiële ontvanger na te vragen hoeveel de-minimissteun de voorbije drie jaar al verkregen werd. Is dit bedrag, samen met het bedrag dat je zou willen toekennen, lager dan 300.000 euro, dan kan je de steun aangeven als de-minimissteun.
- Je wordt als steunverlenende overheid geacht de wettelijke staatssteunregels te kennen en toe te passen. Het is dan ook belangrijk dat de betrokken medewerkers van jouw bestuur met de nodige kennis van zaken die aanvragen of dossiers kunnen behandelen, die potentieel staatssteun kunnen vormen.
- Om te weten hoeveel de-minimissteun je geeft als lokaal bestuur, moet je logischerwijze ook bijhouden in welke gevallen jouw bestuur staatssteun verleent.
- Vanaf 1 januari 2026 is jouw bestuur bovendien wettelijk verplicht om elke steuntoezegging, die gebruikmaakt van het de-minimisprincipe, binnen twintig werkdagen te te registreren in het nieuwe Europese eAid-register.
Hoe vermijd je nu dat die administratieve verplichtingen leiden tot (nog meer) administratieve rompslomp? En hoe vermijd je de mogelijke onaangename gevolgen van een eventuele niet-naleving van de registratieplicht?
Het digitaliseren van jouw uitgaande subsidiestromen is één van de meest voor de hand liggende manieren om die werklast en die risico's tot het minimum te beperken. Vooral als je daarbij kunt gebruikmaken van kant-en-klare, snel inzetbare digitale subsidieprocessen die bovendien zijn aangevuld met extra mechanismen en functionaliteiten om de nieuwe de-minimisregels makkelijk en efficiënt op te vangen.
En laat dat net de troeven zijn waar eGovFlow het verschil maakt.
De-minimisregels: eGovFlow ontzorgt
In de kant-en-klare subsidieprocessen van eGovFlow zijn er een aantal mechanismen en functionaliteiten gebouwd, die er specifiek op gericht zijn om de risico's op fouten en/of inbreuken rond staatssteun te beperken, en die het extra werk, dat met de nieuwe de-minimisregels gepaard gaat, al voor een groot deel kunnen opvangen:
- De-minimisverklaring opgenomen in het online aanvraagformulier
Indien van toepassing en/of vereist, kunnen de online aanvraagformulieren van eGovFlow aangevuld worden met specifieke velden rond de-minimis, waarbij een aanvrager kan/moet aangeven of er de voorbije drie jaren al andere steun werd ontvangen, en waarbij er een verklaring op eer kan/moet worden ingediend m.b.t. het totaalbedrag van de ontvangen steun (maximaal 300.000 euro). - Inhoudelijke ondersteuning voor de dossierbehandelaar bij de beoordeling van aanvragen
Waar en wanneer bepaalde parameters een potentieel risico op staatssteun aantonen, kunnen dossierbehandelaars vanuit de eGovFlow-backoffice doorklikken naar relevante informatie en kennis, in de vorm van checklists, verhelderende bijdragen, … Die inhoudelijke ondersteuning wordt verschaft door FinConnect, wat de actualiteit en de betrouwbaarheid van de aangeleverde informatie garandeert. - Makkelijke export van dossiergegevens i.f.v. een registratie in het Europese eAid-register
Maak in de eGovFlow-backoffice je eigen weergave(s) met dossiergegevens die relevant zijn voor latere registratie in het eAid-register: steunbedrag, toekenningsdatum, identificatie van de begunstigde, … Download die gegevens als een handig csv-bestand, dat je makkelijk in de bulk-upload-template van het eAid-register kan opladen.
Deze mechanismen en functionaliteiten, samen met de andere troeven van eGovFlow (zoals een waaier aan kant-en-klare subsidieprocessen die je op basis van eigen behoeften kan inzetten en parametriseren), maken van eGovFlow dé oplossing voor ieder bestuur dat vooruit wil op het vlak van dienstverlening, werking en organisatiebeheersing.
We zitten heel graag met jou aan tafel!
De-minimisregels: enkele veelgestelde vragen
(met dank aan Charlotte Destoop - www.staatssteun.be)
Is er registratie nodig van alle steunen in het register?
Wat met steun in natura (bv. het kosteloos ter beschikking stellen van cafetariaruimte aan een sportclub)?
Wat als de drempel van 300.000 euro wordt overschreden? Wat is dan de bedoeling?
Is de drempel van 300.000 euro ook opgedeeld over verschillende activiteiten? Of moet je de steun die je geeft aan één vereniging voor verschillende soorten activiteiten optellen?